Wiadomości z rynku

czwartek
14 listopada 2024

Pierwsze tankowanie bioLNG w Polsce

Ekologicznym paliwem napełniono zbiorniki IVECO S-Way Natural Gas
8 października 2024

Od lewej: Aleksandra Zielińska, marketing manager IVECO Poland; Krzysztof Potok, prezes zarządu E-LOGIS Sp. z o.o.; Kamil Kapusta, starszy specjalista ds. marketingu, Grupa DUON; Jacek Nowakowski, alternative propulsion business development manager IVECO Poland; Maciej Nowak, dyrektos ds. kluczowych klientów, Grupa DUON Fot. Iveco

 
9 września w Rzepinie na stacji paliw należącej do transportowo-logistycznej firmy E-LOGIS przeprowadzono pierwsze w Polsce tankowanie bioLNG do pojazdu ciężarowego. Tym ekologicznym paliwem zostały napełnione zbiorniki IVECO S-Way Natural Gas, a paliwo na stację dostarczyła firma DUON. IVECO udziałem w tym wydarzeniu podkreśla swoje zaangażowanie w dekarbonizację transportu.

Według firmy IVECO, przełomowe wydarzenie jakim jest pierwsze tankowanie paliwa bioLNG do pojazdu ciężarowego w Polsce to krok milowy na drodze do dekarbonizacji transportu. Wskazuje kierunek dekarbonizacji, który rozwija się najszybciej ze względu na obecność infrastruktury i dostępność efektywnych środków transportu, już przystosowanych do zasilania tym ekologicznym paliwem. Marka IVECO, której pojazd należący do firmy ELOGIS został zatankowany bioLNG, jest pionierem stosowania alternatywnych paliw w silnikach spalinowych już od ponad dwóch dekad, a przez ostatnie lata rozszerza zakres prac rozwojowych o rozwiązania oparte na napędzie elektrycznym, w tym akumulatorowym i wodorowym. Włoska firma konsekwentnie kontynuuje inwestycje w rozwój i produkcję samochodów ciężarowych zasilanych bioLNG, gdyż paliwo to w praktyce okazuje się aktualnie jedyną dopracowaną technologią dostępną już teraz jako operacyjnie i finansowo racjonalna zielona alternatywa dla oleju napędowego, nie mającą ujemnego wpływu na moc silników, zasięg, ładowność oraz czas tankowania.

Flota i stacja bioLNG

Należąca do GRUPY ELMEX wielkopolska spółka E-LOGIS specjalizuje się w transporcie drogowym, spedycji i logistyce. Spółka postanowiła stworzyć, jedną z pierwszych w Polsce, flotę w pełni bazującą na ekologicznych pojazdach ciężarowych napędzanych biopaliwem LNG. Obecnie w jej skład wchodzi już ponad 130 takich ciężarówek, z których aż 60% pojazdów stanowią IVECO S-Way Natural Gas. Konsekwencją działań firmy E-LOGIS, związanych z przechodzeniem na możliwie jak najbardziej proekologiczne rozwiązania transportowe, było podjęcie decyzji o poszerzeniu oferty należącej do niej stacji tankowania LNG o paliwo bioLNG. Co istotne stacja ta jest ogólnodostępna i mogą na niej tankować wszyscy klienci wykorzystujący w swoich pojazdach paliwo LNG, a teraz także bioLNG. Ten nowoczesny obiekt znajduje się w Rzepinie przy ulicy Akacjowej, zaledwie dwa kilometry od węzła na autostradzie A2.
Dostawcą bioLNG na stację E-LOGIS w Rzepinie jest firma DUON, która od lat wspiera polski przemysł i transport w procesie dekarbonizacji i dążeniu do zeroemisyjności, oferując zarówno dostawy jak i niezbędną infrastrukturę do gazu sieciowego, LNG i bioLNG. DUON dysponuje jedną z największych w naszym kraju flot własnych specjalistycznych zestawów z cysternami o różnej pojemności, przeznaczonych do realizowania dostaw gazu do klientów.

Nawet 1.700 km na jednym tankowaniu

Pojazdy ciężarowe IVECO S-Way Natural Gas są fabrycznie przystosowane do zasilania bioLNG (skroplonym biometanem), będącym odnawialnym źródłem energii o najmniejszym śladzie węglowym (na podstawie analizy cyklu życia). Dzięki zbiornikom o pojemności 380 kg (1.080 litrów) ciągniki S-Way
Natural Gas mogą pokonać nawet 1.700 km na jednym tankowaniu.
Jak zapewnia włoski producent, oprócz możliwości bezproblemowego wykorzystania w transporcie długodystansowym, silniki IVECO zasilane bioLNG mają jeszcze jedną istotną przewagę nad silnikami pojazdów ciężarowych zasilanych konwencjonalnym paliwem: są cichsze, w związku z czym sprawdzają się do realizowania np. nocnych dostaw na terenach zurbanizowanych. IVECO S-Way Natural Gas, nawet w trybie dość intensywnej eksploatacji, może z powodzeniem obniżyć poziom hałasu i zapewnić kierowcom większy komfort.

Zalety bioLNG

Biometan może być produkowany lokalnie, na bazie odpadów rolnych lub komunalnych, zapewniając rolnikom oraz np. spółkom samorządowym możliwość uzyskania dodatkowych przychodów. BioLNG jest neutralnym węglowo paliwem praktycznie bez wpływu na środowisko, redukującym emisję CO2 aż o 95%, a także wydatnie ograniczającym emisję cząstek stałych (PM) oraz dwutlenku azotu NO2. BioLNG to właściwie czysty metan (przynajmniej 98,5%) pochodzenia organicznego, ze śladowymi ilościami innych gazów, takich jak azot, tlen, wodór i innych.
Wielka zaletą bioLNG jest jego pełna kompatybilność z istniejącą już infrastrukturą LNG, liczącą ponad 750 stacji na terenie Unii Europejskiej. Umożliwia to tankowanie pojazdów ciężarowych zasilanych bioLNG na tych samych stacjach co LNG, bez konieczności modyfikowania sprzętu i ponoszenia kosztów nowych inwestycji. Dzięki rozległej sieci stacji LNG w całej UE, w skład której wchodzą także placówki oferujące 100% bioLNG, operatorzy flot mogą korzystać z tego w pełni ekologicznego paliwa bez ponoszenia wstępnych kosztów. Taka elastyczność sprawia, że bioLNG stało się praktycznym i opłacalnym rozwiązaniem na drodze do dekarbonizacji flot pojazdów. (red)

Pierwsze w Polsce tankowanie bioLNG do pojazdu ciężarowego - na stacji paliw firmy E-LOGIS Fot. Iveco

Dostawcą bioLNG na stację E-LOGIS w Rzepinie jest firma DUON Fot. Iveco

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.