Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

eActros 600 rusza na największą jazdę testową

Mercedes-Benz Trucks organizuje „eActros 600 European Testing Tour 2024”
10 czerwca 2024

Fot. Mercedes-Benz Trucks

 
• W trasę wyruszają dwa przedseryjne prototypy akumulatorowo-elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego.
• Przejazd przez ponad 20 krajów Europy.
• Każdy z samochodów ciężarowych o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t pokona ponad 13 tysięcy kilometrów.
• „eActros 600 European Testing Tour 2024” rozpocznie się 11 czerwca we Frankfurcie nad Menem.

Mercedes-Benz Trucks planuje tego lata przeprowadzić największą jazdę testową w historii firmy, z udziałem swojego nowego elektrycznego pojazdu flagowego – eActrosa 600.
Zaplanowano przejazd dwóch przedseryjnych prototypów tej akumulatorowo-elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego przez 20 europejskich krajów.

Gotowy do transgranicznego transportu dalekobieżnego

Pojazdy o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t mają pokonać ponad 13 tysięcy kilometrów. Celem Mercedes-Benz Trucks jest przede wszystkim zdobycie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Następnie producent zamierza podzielić się tą wiedzą z zainteresowanymi klientami. Niemiecka firma chce również wykazać podczas tego przejazdu, że eActros 600 z napędem czysto akumulatorowym może być wykorzystywany w Europie do transgranicznego transportu dalekobieżnego.
Akumulatory pojazdów mają być ładowane wyłącznie z publicznie dostępnych stacji. Niezależnie od tego, że do dalszego rozwoju rynku elektrycznych ciężarówek niezbędne jest jeszcze zbudowanie rozległej publicznej infrastruktury ładowania dla samochodów ciężarowych, przejazd testowy „eActros 600 European Testing Tour 2024” ma na celu wysłanie pozytywnego sygnału do wszystkich zainteresowanych stron. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin, wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania.

Dr Christof Weber, head of global testing w Mercedes-Benz Trucks:
– W ostatnich latach przeprowadziliśmy już intensywne, wnikliwe testy różnych prototypów eActrosa 600. Już dawno dowiódł on swoich możliwości – czy to na północy Finlandii, czy na południu Hiszpanii. Obecnie jesteśmy na ostatniej prostej do uzyskania gotowości pojazdu do produkcji seryjnej. Zorganizowanie „eActros 600 European Testing Tour 2024” na kilka miesięcy przed uruchomieniem produkcji seryjnej, zaplanowanym na koniec roku, stanowi wyraźny sygnał, że jesteśmy głęboko przekonani, iż dwa prototypy eActrosa 600 bardzo dobrze poradzą sobie z ogromnym wyzwaniem, jakim jest najdłuższa jak dotąd jazda testowa Mercedes-Benz Trucks.

Stina Fagerman, szefowa działu sprzedaży, marketingu i usług Mercedes-Benz Trucks:
– Zainteresowanie klientów eActrosem 600 jest bardzo duże. Od chwili rozpoczęcia sprzedaży pod koniec ubiegłego roku otrzymaliśmy już ponad 1.000 wiążących zamówień, a liczba deklaracji intencji jest również czterocyfrowa. Osiągnięcie to jest tym bardziej imponujące, że pojazdy pokazowe dla klientów pojawią się dopiero w drugiej połowie roku. Ten pojazd już z wyprzedzeniem przekonał do siebie wielu klientów. Organizując „eActros 600 European Testing Tour 2024”, koncentrujemy się na poszerzeniu naszej wiedzy specjalistycznej w dziedzinie zużycia energii oraz na temat możliwych zastosowań elektrycznych samochodów ciężarowych w zróżnicowanych warunkach, aby móc jeszcze trafniej doradzać naszym klientom. Chcemy także przekazać decydentom ze świata polityki i branży energetycznej, a także szerokiej opinii publicznej, informacje na temat możliwości zastosowania napędu akumulatorowo-elektrycznego w segmencie transportu dalekobieżnego, a tym samym zwiększyć tempo rozwoju niezbędnej infrastruktury.

Przejazd „eActros 600 European Testing Tour 2024” ma rozpocząć się 11 czerwca we Frankfurcie nad Menem i towarzyszyć mu będzie kampania medialna. Nieoficjalne rozpoczęcie nastąpi dzień wcześniej w zakładzie Mercedes-Benz Trucks w Wörth am Rhein oraz w siedzibie głównej Daimler Truck AG w Leinfelden-Echterdingen. Mercedes-Benz Trucks będzie wkrótce informować o dalszych szczegółach dotyczących tego projektu, takich jak trasa przejazdu.

Zdobyte doświadczenia

Już w ubiegłym roku Mercedes-Benz Trucks zorganizował przejazd marketingowy po Europie z udziałem eActrosa 300/400 do transportu dystrybucyjnego. Każda z trzech elektrycznych ciężarówek pokonała ponad 5.000 kilometrów przez Niemcy, Austrię, Włochy, Holandię i Belgię. Dział sprzedaży Mercedes-Benz Trucks zorganizował łącznie 14 imprez dla klientów z udziałem ponad tysiąca gości oraz 1.250 jazd testowych.

eActros 600 – docelowo ładowanie megawatowe

Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania we własnych bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). W kwietniu bieżącego roku w ośrodku rozwojowo-testowym firmy w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Klienci mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne do ładowania MCS. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut.
Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że ta e-ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi. (red)

Fot. Mercedes-Benz Trucks

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.