Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

IVECO S-eWay i eDaily - ciężkie i lekkie elektryczne pojazdy użytkowe

Włoski producent wspiera klientów na drodze do elektromobilności
7 grudnia 2023

Ciągnik siodłowy IVECO S-eWay 4x2 jest napędzany dwoma silnikami zintegrowanymi z osią tylną w jeden zespół o nazwie eAxle Fot. IVECO

 
IVECO zaprezentowało S-eWay – pierwszy pojazd ciężarowy z napędem elektrycznym produkowany w pełni przez tę firmę, a także ulepszone eDaily. Włoski producent od dawna jest pionierem w dziedzinie paliw alternatywnych. Samochody elektryczne to kluczowy element wieloenergetycznego podejścia firmy, którego celem są zmiany w kierunku zerowej emisyjności wprowadzane za pomocą rozwiązań niewpływających negatywnie na rentowność użytkowników pojazdów ani na produktywność biznesu. Takim rozwiązaniem mają być nowe modele.
W świecie zachodzi gwałtowna transformacja do elektrycznej mobilności, a branża pojazdów użytkowych jest zasadniczym elementem tej przełomowej zmiany. Sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych potraja się co rok od 2019 r. i wszystko wskazuje na to, że będzie dalej rosnąć. Do wdrożenia elektromobilności orazzaspokojenia rynkowego popytu niezbędny jest ekosystem obsługujący takie pojazdy. Właśnie dlatego IVECO rozszerza swoje portfolio usług związanych z elektromobilnością, włączając do niego rozwiązania zaprojektowane specjalnie z myślą o samochodach zasilanych energią elektryczną z akumulatorów (BEV). Jest to innowacyjna kombinacja produktów, usług i modeli biznesowych umożliwiających pełną obsługę klientów decydujących się przejść na elektryczność.
Kolejnym krokiem IVECO drodze do ułatwienia dostępu do ekologicznej transformacji jest uruchomienie innowacyjnego start-upu GATE, czyli kompleksowej formuły długoterminowego wynajmu „zielonych” pojazdów użytkowych, w której klient płaci wyłącznie za użytkowanie takiego samochodu.
Jak zapewnia producent, elektryczny S-eWay jest gotowy do ciężkich zadań transportowych. Pojazd o zasięgu do 500 km może realizować najróżniejsze zadania transportowe, polegające na przewozach towarów między centrami dystrybucyjnymi lub ich dostarczaniu z takiego centrum do miasta. Pojazd w tej wersji wykorzystuje energię magazynowaną w innowacyjnym zespole akumulatorowym, złożonym z dziewięciu modułów po 82 kWh, co łącznie daje pojemność 738 kWh. Za pomocą szybkiej ładowarki o mocy do 350 kW akumulatory pojazdu S-eWay można naładować do 80% pojemności w 90 minut (SOC). Akumulatory przetestowano w rzeczywistych warunkach, z uwzględnieniem ekstremalnych temperatur od -30 do +50°C w celu udoskonalenia zaawansowanego systemu zarządzania termicznego.

Ciągnik siodłowy S-eWay

Ciągnik siodłowy S-eWay 4x2 jest napędzany dwoma silnikami zintegrowanymi z osią tylną w jeden zespół o nazwie eAxle, który jest produkowany przez FPT Industrial, siostrzaną firmę z Grupy IVECO, specjalizującą się w zaawansowanej technologii zespołów napędowych. Silniki rozwijają moc ciągłą 480 kW i 1800 Nm momentu obrotowego. Według producenta, oś eAxle nie tylko zapewnia najlepsze w swojej klasie osiągi dynamiczne, ale ma także zwartą konstrukcję, co pozwoliło na umieszczenie modułów akumulatorowych w obrębie podwozia, między osiami pojazdu. Użytkownicy IVECO S-eWay mogą więc łączyć go z naczepami o standardowej długości, przy zachowaniu przepisowej długości zespołu pojazdów. Sześć trybów hamowania regeneracyjnego i jazdy pozwala uzyskać maksymalną efektywność oraz kontrolę nad pracą zespołu napędowego.
W kabinie wygospodarowano dużo miejsca do przechowywania, koncentrując się przy tym na ergonomii i wyposażając ją w pakiet nowoczesnych technologii. Na dużym wyświetlaczu deski rozdzielczej o przekątnej 12,8 cala pokazywane są wyłącznie najistotniejsze informacje, aby nie przytłaczać kierowcy nadmiarem treści. Największy w tej klasie 17-calowy ekran systemu multimedialnego oferuje rozbudowany interfejs użytkownika, który dzięki dużym ikonom jest też łatwy w obsłudze. Specjalny „ciężarowy” system nawigacji uwzględnia ograniczenia dotyczące masy i wymiarów zespołu pojazdów oraz przewozu niebezpiecznych substancji obowiązujące na niektórych trasach.

S-eWay: największy w tej klasie 17-calowy ekran systemu multimedialnego Fot. IVECO

 

eDaily z ePTO o mocy 50 kW i opcją czwartego akumulatora

eDaily jest znany z innowacyjnej modułowej technologii akumulatorów, zapewniającej zasięg do 400 km w warunkach miejskich, a czwarty akumulator można teraz skonfigurować w modelach o masie całkowitej 7,2 tony i podwoziu z kabiną 5.100 mm. Zwiększenie pojemności akumulatora do 148 kWh umożliwia uzyskanie zasięgu do 240 km. Modele eDaily z trzema i czterema akumulatorami otrzymują również szybkie ładowanie 115 kW, zapewniające 100 km zasięgu w zaledwie 20 minut. Ponadto pojazdy podwozia zyskują możliwość doposażenia opcjonalnego w boczny port ładowania, aby zoptymalizować komfort kierowców. Możliwości ePTO eDaily o mocy 15 kW również zostały rozszerzone: pojazd zapewnia teraz wyjątkową moc 50 kW w postaci wysokonapięciowego i mechanicznego ePTO. Ten znaczny wzrost mocy może zapewnić bezemisyjne rozwiązanie dla sprzętu używanego w wymagających specjalistycznych zadaniach, takich jak odśnieżanie, zbieranie śmieci i inne.
Pojazd eDaily 42S o dopuszczalnej masie całkowitej 4,25 tony może być teraz wyposażony w pneumatyczne zawieszenie AIR-PRO. To unikalne zawieszenie z tłumieniem ciągłym zapewnia płynną jazdę, jednocześnie zmniejszając przechyły nadwozia. Przydatną cechą AIR-PRO jest funkcja pamięci, która umożliwia dostosowanie wysokości podwozia pojazdu do rozładunku i zapisanie jej za pomocą funkcji pamięci w celu powtórzenia załadunku. Wraz z wprowadzeniem w Daily dynamicznego cyfrowego wyświetlacza kierowcy i nowego ekranu multimedialnego, eDaily oferuje teraz funkcje Smart Routing za pośrednictwem nowego systemu multimedialnego Infotainment lub aplikacji eDaily Routing. Umożliwia to kierowcy sprawdzenie przewidywanego zasięgu, a system doradza, kiedy potrzebne jest pośrednie ładowanie, biorąc pod uwagę trasę i szacunki zasięgu, dzięki sztucznej inteligencji.
Kierowcy i menedżerowie flot mogą pracować efektywniej dzięki sterowaniu eRemote, które zdalnie zarządza ustawieniami pojazdu za pośrednictwem aplikacji Easy Daily lub portalu IVECO ON. Menedżer floty może zdalnie sprawdzić stan funkcji pojazdu takich jak ustawienia Hi-Matic i tryb Eco, a także zablokować je, aby zapewnić maksymalną oszczędność paliwa podczas pracy. Ta funkcja umożliwia teraz zdalne sterowanie ustawieniami ADAS, zapewniając aktywne i pasywne bezpieczeństwo w pojeździe.

eDaily można teraz wyposażyć w cztery akumulatory Fot. IVECO

 

GATE: ekosystem usług ułatwiających przejście do elektrycznej mobilności

Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE; „zielony i zaawansowany ekosystem transportowy”) wdrożony przez IVECO w lipcu 2023 r. we Włoszech jako pilotażowy projekt, oferuje kompleksową formułę długoterminowego wynajmu ekologicznych pojazdów użytkowych, w której klient płaci za faktyczne użytkowanie pojazdu. Formuła będzie dostępna dla modeli eDaily i S-eWay. To ekosystem usług oferowanych w trzech pakietach – Easy, Energy i eManager. Każdy pakiet obejmuje odpowiednio więcej opcji oraz jest powiązany z dostępem do stacji ładowania i zindywidualizowanych rozwiązań. Innowacyjna formuła płacenia za użytkowanie pozwala klientom prognozować wykorzystanie pojazdu i odpowiednio za nie płacić. Nie jest to stały miesięczny abonament, lecz szyta na miarę oferta usług klasy premium. IVECO zacznie rozszerzać system GATE na kolejne kraje w 2024 r., docelowo obejmując nim wszystkie europejskie rynki.

IVECO Services: kompleksowe rozwiązanie w zakresie mobilności

IVECO S-eWay i eDaily są częścią kompleksowego portfolio usług opracowanych z myślą o poprawie produktywności i rentowności firm klientów, poprzez maksymalizację czasu dyspozycyjności i wydajności pojazdu, bezpieczeństwa kierowcy oraz ochrony środowiska. Celem jest zapewnienie klientom kompletnego rozwiązania w zakresie mobilności. Usługi z zakresu eMobility zostały opracowane pod kątem ułatwienia transformacji w tym kierunku poprzez zwiększenie produktywności, obniżenie całkowitego kosztu posiadania TCO oraz maksymalizację zasięgu i efektywności energetycznej pojazdu. Usługi z zakresu dyspozycyjności Uptime mają na celu zminimalizowanie braku dyspozycyjności pojazdu poprzez unikanie nieplanowanych przestojów, dzięki monitorowaniu w czasie rzeczywistym, diagnostyce zdalnej i harmonogramom serwisowania. Usługi z zakresu produktywności i wydajności Productivity & Efficiency pomagają klientom zmniejszać zużycie paliwa, optymalizować trasy i poprawiać styl jazdy kierowców. Usługi z zakresu troski o kierowcę Driver Care oraz bezpieczeństwa i ochrony Safety & Security mają na celu promowanie bezpieczniejszej jazdy, monitorowanie wyników i wydajności kierowców oraz poprawę ich bezpieczeństwa.
Bogata oferta części i akcesoriów umożliwia natomiast spersonalizowanie pojazdu. Ponadto IVECO CAPITAL oferuje klientom kompleksowe rozwiązania finansowe, w tym leasing i usługi ubezpieczeniowe na wszystkich rynkach. Bazując na dotychczasowych doświadczeniach, marka IVECO połączyła niektóre usługi w pakiety, począwszy od Pakietu eStart, który opracowano, aby uprościć zarządzanie pojazdami klienta. W jego skład wchodzi portal klienta IVECO ON służący do monitorowania pojazdów i optymalizacji wydajności floty, monitorowanie i zarządzanie dyspozycyjnością Uptime Monitoring & Management skomunikowanego eDaily oraz nowa aplikacja Easy Daily ułatwiająca życie kierowcy.
Użytkownicy modelu eDaily mogą dostosować rozwiązanie, wybierając pakiety premium. ePRO obejmuje aplikację Routing do planowania tras oraz funkcję eCharge ułatwiającą korzystanie z publicznych stacji ładowania i optymalne wykorzystanie energii zgromadzonej w akumulatorze. Pakiet eFLEET obejmuje funkcję ePRO oraz raporty, w tym profesjonalny e-raport i raport dotyczący bezpieczeństwa, pomagający w promowaniu bardziej efektywnego i bezpieczniejszego stylu jazdy. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.